Skip to main content

Ochna Integerrima atau nama lain Yellow Mai Terkenal di Vietnam

 Varieti Ocha Integerrima yang unik dan jarang ditemui!

    Ochna integerrima atau lebih dikenali sebagai bunga Mai kuning (Thai: ช้างน้าว Chang nao),  (Vietnam: mai vàng, hoa mai, hoàng mai di selatan Vietnam. Di alam liar, ia adalah spesies pokok kecil atau pokok renek (2-7 m tinggi). 



    Di Vietnam, aprikot kuning dianggap sebagai pokok popular yang banyak keluarga pilih untuk dipamerkan di dalam dan di luar rumah semasa Perayaan Tet atau Tahun Baru Lunar. Hal ini kerana imej daripada pokok aprikot kuning membawa pelbagai maksud seperti menyatakan sifat baik orang, membawa kemesraan apabila Tet datang dan sebagainya.

    Bunga kuning terang melambangkan kebahagiaan, kesihatan dan kemakmuran dan dianggap dapat mengusir roh jahat. Ia juga dipercayai bahawa lebih banyak kelopak terdapat pada bunga mai kuning, lebih bertuah anda untuk sepanjang tahun!



NAMA SAINTIFIK:
OCHNA INTEGERRIMA

NAMA SPESIS:
APRIKOT KUNING, YELLOW MAI, HAO MAI, MAI VANG

ASAL:
VIETNAM



Yellow Mai




Antara manfaat kesihatan yang terdapat pada bunga aprikot kuning adalah:

1. Merawat sakit kepala dan pening

    Ambil 9g bunga aprikot kuning dan minum, atau gabungkan dengan jumlah yang mencukupi bunga kacang laut dan daun teratai segar, dan minum. Atau ambil 15g bunga aprikot, 15g kekwa putih, 15g mawar, masak dan minum bukannya air yang ditapis setiap hari.


2. Merawat hipertensi dan angina

    Gunakan 3g bunga aprikot dan 10g buah pelaga dan rebus dengan air mendidih. Selepas 15 minit, gunakannya sebagai ganti air yang ditapis setiap hari.


3. Digunakan untuk merawat sakit perut, hepatitis dan sirosis ringan

    Gunakan 5g bunga aprikot hitam untuk memasak dengan 100g nasi kosong untuk membuat bubur, tambah gula putih, makan beberapa kali sehari.


4. Rawatan kembung perut dan kembung perut

    Gunakan 10g bunga aprikot, 10g rosemary, 15g bunga aprikot dan rebus untuk diminum sebagai ganti air yang ditapis setiap hari.


5. Digunakan untuk merawat sakit perut akibat selsema

    Satukan bunga aprikot dan cinnabar dalam dos yang sama, keringkan kemudian kisar menjadi serbuk, minum hanya 3 - 6g pada satu masa dengan wain ringan apabila sakit perut akibat sejuk.


6. Rawat cegukan

    Gunakan 5g bunga aprikot, 5 keping telinga merah jambu, 3 keping halia segar, 100g beras kosong. Rebus halia segar dan selasih untuk mendapatkan air, kemudian buang sisa dan masak dengan nasi. Bila nasi dah masak, masukkan bunga aprikot, rebus dan bahagikan kepada beberapa bahagian untuk dimakan selama 1 hari.


7. Muntah

    Gunakan 5g bunga aprikot, 5ml jus halia segar. Rebus bunga aprikot dengan air mendidih dalam balang tertutup, selepas kira-kira 20 minit ia sedia untuk digunakan, tapis dan campurkan dengan air halia segar dan minum setiap hari selama 2 bulan.


8. Rawatan sakit tekak dan tonsillitis akut

    Gunakan 6g bunga aprikot, 9g ginseng hitam, 9g ban lam tin, dan minum setiap hari sehingga hilang. Atau gunakan 15g bunga aprikot, 15g honeysuckle, 15g gipsum, dan 9g ginseng hitam untuk mendidih dan minum setiap hari. Di samping itu, anda boleh menggunakan 9g bunga aprikot untuk direndam dengan air dan diminum sebagai ganti teh pada siang hari.


9. Rawatan sakit tekak kronik

    Gunakan 6g bunga aprikot, 5g bunga gardenia, 20g teh. Campurkan dalam 2 bahagian, bancuh dengan air mendidih dan minum sebagai ganti teh setiap hari selama 1 bulan. Atau bunga aprikot dan bunga jed dimasak dengan 60g beras untuk dibuat bubur, dibahagikan dan dimakan beberapa kali sehari, digunakan selama 1 bulan.


10. Rawat batuk yang berterusan

    Gunakan 9g bunga aprikot dalam air masak dan minum setiap hari. Atau 10g apricot blossom, 10g winter flower, 60g plain rice, masak menjadi bubur, boleh tambah sedikit madu, bahagikan kepada beberapa hidangan sehari.


11. Rawat dehidrasi teruk akibat haba menyebabkan dahaga dan sesak dada

    Anda menggunakan 10g bunga aprikot, 10g daun ginseng, 10g likuoris, 15g rumput mondo, 6g nilam, rebus dan minum air setiap hari.


12. Rawatan anoreksia akibat ujian haba

    Gunakan 10g bunga aprikot, 50g daun teratai, masak air dan minum sebagai ganti teh setiap hari.


13. Rawat dada sesak dan sesak nafas

    Gunakan 10g bunga aprikot, 10g ginseng, 15g herba tahan lama, masak air dan minum setiap hari.


14. Rawatan sakit sendi yang disebabkan oleh reumatik

    Gunakan 9g bunga aprikot, 9g heather, 9g bunga aprikot, direndam dengan 200ml wain, setiap kali anda perlu menggunakan 30 - 50ml.


15. Rawatan konjunktivitis akut

    Ambil 6g bunga aprikot dan 9g bunga kekwa dan masak dengan sedikit madu untuk diminum setiap hari.

16. Merawat kerosakan yang disebabkan oleh terseliuh

    Gunakan 9g bunga aprikot, 9g daun willow, 9g daun aprikot, rendam dalam 250ml wain putih, minum 2 kali sehari, 50ml setiap kali.

17. Rawat luka yang berdarah

    Gunakan 10g bunga aprikot, kisar menjadi serbuk dan taburkan pada luka yang berdarah.


18. Rawatan ulser bibir dan mukosa mulut

    Gunakan bunga aprikot segar dalam jumlah yang mencukupi untuk dihancurkan dengan gula putih dan kemudian jus untuk disapu pada luka.


19. Loa Lich (tuberkulosis)

    Ambil bunga aprikot dan 1 biji telur ayam. Guna pisau tajam untuk cucuk lubang kecil pada telur, kemudian sumbat bunga ke dalam telur, kemudian kukus sehingga masak dan makan, makan sekali sehari, guna berterusan selama 7 kali.


20. Rawatan dermatitis ulseratif

    Gunakan 6g bunga aprikot untuk direndam dalam minyak kacang tanah atau minyak bijan. Selepas kira-kira 2 minggu, anda boleh menggunakannya dan sapukan pada lesi dua kali sehari.


21. Rawatan melecur

    Gunakan bunga aprikot kuning dalam kuantiti yang mencukupi, rendam dalam minyak pokok teh dan kemudian sapukan pada kawasan yang melecur.



    Selain menggunakan pokok aprikot kuning untuk tujuan hiasan, paparkannya di dalam dan di luar rumah semasa Tet. Pokok aprikot kuning juga mempunyai banyak kegunaan dalam bidang masakan dan penjagaan kesihatan. Semoga dengan maklumat yang baru kami berikan dalam artikel di atas, ia akan membantu anda mengetahui lebih lanjut tentang kegunaan pokok aprikot supaya anda boleh memohon dan menggunakannya dengan cara yang terbaik.

    Nak tanam Pokok Aprikot Kuning atau Yellow Mai atau Hoa Mai di rumah? Dapatkan sekarang dari Kebun Reyhan dengan membuat pembelian melalui:

Laman web: www.herbalwise.com.my

Lazada:
https://www.lazada.com.my/shop/herbalwise-holdings/
https://www.lazada.com.my/shop/steviasugar/

Shopee:
https://shopee.com.my/herbalwise.holdings
https://shopee.com.my/steviasugar

Whatsapp HQ: 019-5466443

Comments

Popular posts from this blog

Apa Itu Terung Asam?

  Terung Asam, Buah Terung yang Popular di Sarawak!      Pokok Terung Asam ataupun dikenali sebagai Terung Dayak merupakan sejenis tumbuhan renek berbuah yang terkenal di Sarawak. Buah Terung Asam berwarna hijau ketika muda dan bertukar kuning oren kemerahan ketika sudah matang. Disebabkan rasa buahnya yang masam seperti tomato, ia sering digunakan dalam masakan seperti masakan asam pedas, sambal atau kari. NAMA SPESIES: SOLANUM LASIOCARPUM  KELUARGA: SOLANACEAE ASAL: ASIA TENGGARA, PAPUA NEW GUINEA, AMERIKA SELATAN CIRI-CIRI: BATANG POKOK BERWARNA HIJAU DAN AGAK BERBULU BUNGA BERWARNA PUTIH DAN KUNING DI BAHAGIAN TENGAH BUAH BERBENTUK BULAT ATAU BULAT LEPER MAMPU MENCAPAI KETINGGIAN SEHINGGA 1 METER  Manfaat yang terdapat pada pokok Terung Asam adalah: Mengawal tekanan darah Mengurangkan risiko penyakit jantung Menstabilkan gula dalam darah Memerangi Osteoporosis Menurunkan risiko kanser Membantu menurunkan berat badan Merawat masalah kulit seperti kudis dan luka Melindungi dari pe

Apa Itu Pokok Chaya?

  Pokok Chaya, Tumbuhan Berdaun Seperti Daun Betik! Pernah dengar tentang Pokok Chaya ? Pokok Chaya atau nama lainnya Bayam Suria merupakan tumbuhan yang tumbuh tinggi, mempunyai daun seakan daun betik dan berbatang seperti batang ubi. Tumbuhan ini hidup dengan subur di kawasan lembap dan kering serta ada ditanam di Kebun Reyhan kami.  NAMA SPESIES: CNIDOSCOLUS ACONITIFOLIUS  KELUARGA: EUPHORBIACEAE ASAL: SEMENANJUNG YUCATAN DI MEXICO CIRI-CIRI: MEMPUNYAI DAUN YANG LEBAR BERSAIZ OBLONG YANG PANJANG BATANG POKOK BERWARNA COKLAT KELABU MUDA DENGAN GARIS-GARIS GELAP  MENGANDUNGI LATEKS BERWARNA PUTIH  BOLEH MENCAPAI KETINGGIAN HINGGA 6M Manfaat Pokok Chaya untuk kesihatan adalah: Untuk mencegah diabetes Untuk menurunkan paras kolesterol Untuk melancarkan peredaran darah Untuk melancarkan penghadaman Untuk mencegah batuk Untuk merawat insomnia Untuk memerangi artritis Untuk mencegah anemia Untuk merawat penyakit kulit Untuk meningkatkan daya ingatan dan fungsi otak      Pokok Chaya terken

Buah Gac @ Gac Fruit - Semua yang Wajib Tahu Mengenai Buah Eksotik Dari Vietnam Ini

Buah Gac ( Momordica cochinchinensis ) ialah buah berduri oren terang yang tergolong dalam genus melon dan berasal dari Asia Tenggara, khususnya Vietnam. Ia juga dikenali sebagai baby jackfruit, bitter gourd, sweet gourd, atau Cochinchin Gourd . Ia dituai hanya dua kali setahun (pada bulan Disember dan Januari) dan biasanya digunakan di Vietnam pada majlis-majlis khas serta dalam perubatan tradisional Cina. Tumbuhan ini merupakan herba menjalar yang boleh membesar sehingga 15 meter panjang dan agak kuat. Kulitnya berduri padat dan mengeluarkan bunga kuning besar yang boleh menjadi jantan atau betina. Buahnya berbentuk bujur, dengan permukaan berketul-ketul dan berduri, serta berdiameter 15-20cm bergantung kepada perkembangan pokok.  Di dalamnya terdapat isi merah terang dengan biji berwarna coklat yang rata dan bergerigi. Di Vietnam, terdapat tiga spesies yang dikenali: Gac sticky rice, Gac fruit, dan Gac hybrid. Buah Gac mempunyai rasa ringan (sesetengah orang membandingkannya deng